Magnetoterapie využívá pro terapeutické účely biologické účinky magnetického pole – jev známý jako elektromagnetická indukce. Existují různé typy magnetického pole (statické, střídavé a pulzní), pro léčebné účinky se ale nejčastěji využívá pulzní magnetické pole, kdy se skokově mění nejenom síla, ale i směr působení magnetického pole.

Účinky terapie pulzním magnetickým polem jsou:

• Analgetické (potlačení zánětů a otoků, uvolnění svalů, produkce endorfinů, …)
  • Urychlení hojení (kosti i měkké tkáně)
  • Vazodilatační (rozšiřování cév)
  • Myorelaxační (uvolnění svalů)
  • Antiedematózní (potlačení otoků)

Pro magnetoterapii jsou využívány různé typy aplikátorů, například plochý aplikátor (deska), samostatný aplikátor (na lokální použití), dvoudílný (dvojitá deka), trojdílný (trojitá deka) a prstence.

Magnetoterapie má širokou oblast léčebného využití. Nejčastěji se doporučuje při:

• léčbě zlomenin a úrazů
  • degenerativních a zánětlivých onemocněních pohybového aparátu (např. artróza a artritida)
  • funkčních poruchách pohybového systému (např. tenisový loket a syndrom bolestivého ramene a podobné)
  • sterilních i mikrobiálních zánětech

Kontraindikace jsou jednak úplné (těhotenství, kardiostimulátor, poruchy štítné žlázy, krvácivé stavy, nádorová onemocnění, akutní virózy apod.), ale i takové, kde se magnetoterapie nedoporučuje, nicméně nemusí mít vliv na zhoršení zdravotního stavu (epilepsie, ateroskleróza, menstruace).

Všeobecná doporučení, kterými je vhodné se při magnetoterapii řídit:

• začít terapii co nejdříve
  • prvních 5 aplikací podstoupit denně
  • minimálně 10 aplikací

Výhodou magnetoterapie je, že se může používat i na místa, kde se nachází kovové implantáty po ortopedických operacích.

Patrik Štibraný